Avatar
iluzionista
Postovi: 53
Pridružen/a: ned sij 11, 2015 12:52 pm

BRUCE LEE ISTINSKA LEGENDA

Bruce Lee
Samo 170cm i 63 kg bio je div među ljudima, živa legenda, poznat po svijetu kao najveci borac dvadesetog stoljeca.
He was a martial dynamite
slika
Bruce Lee rođen je u San Franciscu 7. studenog 1940. godine u Kineskoj četvrti, u godini Zmaja, kao Lee Jun Fan što znaći onaj koji se vraca.

Bio je četvrto dijete kineskog opernog pjevača i glumca Lee Hol Chuana i njegove žene Grace. Imao je samo tri mjeseca kada mu je otac uspio utanačiti "ulogu" u filmu (Golden Gate Girl - Tears Of San Francisco). Bio je žgoljavo dijete, često bolesno, sklono noćnim morama i slabom snu, pa čak i mjesečarenju. Kada se porodica vratila u Hong Kong otac ga sa samo šest godina dovodi ispred kamera u filmu The Begining Of A Boy - The Birth Of Mankind, i to je bio jedan od rijetkih, zapaženih nastupa oca i sina. Kasnije isto ponavlja u filmu My Son A-Chen iz 1948. godine. Kada je Bruce Lee navršio 18 godina već je bio pravi veteran filmskog platna sa dvadesetak snimljenih filmova. U većini slučajeva bile su to role uličnog lutalice uvijek spremnog za borbu i izazivanje nevolja. Vrhunac tog perioda bio je film As Orphan's Tragedy iz 1955. godine. U tom filmu prvi puta dolazi do izražaja njegova vještina.
Nakon sto je sa svojih 14 godine dobio batine na ulici dlučio se upisati u školu Wing Chuan predvođenom starim učiteljom Yip Manom. Bruce Lee dolazi iz vrlo imucne obitelji. Zbog učestalih tučnjava koje su u Kini zabranjene zakonom otac se bojao da ce ukaljati ugled obitelji i salje u Ameriku s ni manje ni vise nego $100 u nadi da ce napraviti nesto od sebe. Na brodu ka Sjedinjenim Državama zarađuje novac dajući lekcije putnicima iz plesa cha-cha-cha, jer je na sličnim natjecanjima već pobjeđivao u Hong Kongu.
U Americi zavrsava srednju skolu u Seattleu i zaposlio se u restoranu kao konobar. Buduci da to nije volio Bruce otvara gung fu skolu i naplacuje za satove sto je jos bilo nevideno među Azijancima. Daje tome jedinstvenome stilu svoje kinesko ime, Jun Fan gung fu.
slika
1964., Lee se zeni sa svojom ucenicom, Lindom Emory i seli se u Oakland.
U Oaklandu kineska zajednica bila je bjesna na Brucea pod izgovorom: "Poducavas strance". (U kini je bio zakon: "Kung fu nesmije izaci iz kine, vec ga mogu samo kinezi nauciti").
Lee je javno kritikovao tradicionalne forme kung fua nazivajuci te stilove "klasicnom zbrkom" i hvalio se: "99 posto cijele te orijentalne samoobrane je besmislica. Izgleda dobro, ali nema smisla". Kineska zajednica bila je bijesna. Poslali su izazivaca, nadajuci se da ce ga osramotiti.
Dosao je u Leejevu skolu u Kineskoj četvrti, u Oaklandu. I rekao: "Zatvorit ces skolu jer ne zelimo da poducavas one koji nisu Kinezi. Ako pobjedis mene mozes poducavati koga zelis, ali ako ja dobijem tebe zatvorit ces skolu." Borba je trajala svega 3 minute i Bruce je lovio Kineza po cijeloj dvorani i nagovorio ga da se preda.
Lee pocinje razvijati novi still kojeg je nazvao Jeet Kune Do, stapanje uma, tijela i duha.
slika
Prenosio je svoju vještinu na početnike poput Chucka Norrisa, Eda Parkera i Boba Walla. Tada Bruce glumi u TV serijama i filmovima u kojima igra manje uloge. Veliko razočarenje je doživo u trenutku kada nije dobio glavnu ulogu u filmu Kung Fu (1971.), a koju mu je preoteo David Carradin. Poljuljanog duha, a dijelom i željan povratka domu Lee se vraća u Hong Kong pomoći promociju TV serije Green Hornet (u kojoj je glumio i pomogao pri snimanju). Raymond Chow, vlasnik ambiciozne tvrtke Golden Harvest Studio nudi mu ugovor na pet godina. Ulogama u novim filmovima Bruce ruši sve rekorde na blagajnama. Nakon hita The Big Boss 1971. Pred Leejem stoji holivudska karijera. Nakon ovog filma Bruce snima 1972 Fist of Fury , jos sa tvrtkom Raymonda Chowa sklapa ugovor da sam piše scenarij i režira film Na zmajevom putu 1972 (Return Of The Dragon - Way Of Dragon) u koji kao glumca uvodi i svog prijatelja i ucenika Chuck Norrisa. Nakon ovog filma glumi u filmu U zmajevom gnijezdu 1973 (Enter the Dragon), a u kojem je htio svaku scenu snimati do perfekcionizma. Danas je to jedan od najpoznatijih filmova toga žanra
slika
Dana 20. srpnja 1973., dok je radio na filmu Igra smrti (Game Of Death - Bruce Lee's Game Of Death, a koji je 1978. dovršio njegov prijatelj Robert Clouse) posjećuje prijateljicu, glumicu Betty Ting Pel želeći joj ponuditi glavnu ulogu. Za vrijeme posjeta tužio se na glavobolju i ona mu daje tablete ali Bruce kolabrira ne dolazeći svijesti. Kada su stigla kola hitne pomoći bio je već mrtav. Pored službene obavijesti da je umro od celebralnog edema koji je bio odraz reakcije na Bettyne tablete za glavobolju javnost njegovu smrt proglašava sumnjivom, isto kao i Betty, koja je morala dokazivati svoju nevinost u cijelom slučaju.
Ipak, Malog zmaj (kako su ga zvali) postao je idol ljubitelja borilačkih vještina i kultna figura onih sklonih akciji te simbol suprostavljanja zlu

Pristup borilačkim veštinama

Brus je smatrao da pripadanje određenom stilu borilačkih veština ograničava, kako samog pojedinca tako i borilačke veštine uopšte. Polazeći od toga da je telo svakog pojedinca drugačije (neko je mršav, neko krupan, drugi pak visok, a neko nizak...) smatrao je da je nelogično da se nekoliko pojedinaca različite telesne građe bavi borilačkim veštinama u okviru istog stila, vežbajući iste tehnike ustanovljene odavno. Jer kako je sam istakao - ako svi usavršavamo isti stil, kome onda taj stil zapravo odgovara? Brus je shodno različitosti pojedinaca po pitanju telesnih osobina zastupao stav da svako treba da stvori sopstveni stil koji bi mu najviše odgovarao u smislu iskorišćavanja prednosti sopstvene, jedinstvene građe, koristeći pri tom elemente iz raznih stilova. Pripadanje određenom stilu je smatrao pogubnim i za svet borilačkih veština kao celinu, jer to stvara ograničenja i nepotrebna rivalstva ostavljajući svet borilačkih veština u stagnaciji zbog toga što oni koji se bave borilačkim veštinama iznova usavršavaju vekovima stare tehnike verujući u prednost svog stila nad ostalim, ostajući zatvoreni u granicama određenog sistema bez prilike za preispitivanje i napredak
slika

Shodno ovim shvatanjima Brus je razvio sopstveni stil, takozvani - stil bez stila, koji je u praksi predstavljao upravo to - način borbe (a i mišljenja, sasvim sigurno) oslobođen svih ograničenja. Ovaj metod borbe čije razvijanje je započeo po dolasku u SAD 1959. nazvao je Džun Fan Gung Fu (Jun Fan Gung Fu). Džun Fan je Brusovo kantonsko ime tako da Džun Fan Gung Fu znači Brusov Gung Fu. Sastojao se uglavnom od Vin Čuna (Wing Chun) uz elemente boksa i mačevanja. Brusov prvi učenik bio je džudista Džesi Glover (Jesse Glover), koji je kasnije postao njegov prvi asistent - instruktor. Svoju prvu školu borilačkih veština po imenu Li Džun Fan Gung Fu Institut (Lee Jun Fan Gung Fu Institute) otvorio je u Sijetlu. Pošto se preselio u Kaliforniju otvorio je školu u Oklandu (Oakland).

Vremenom Džun fan Gung Fu prerastao je u Džit Kun Do, što znači Put presrećuće pesnice.

Fizička priprema

slika

Brus je smatrao da veliki broj onih koji se bave borilačkim veštinama nije obraćao dovoljno pažnje na fizičku spremu. Takođe je smatrao da se suviše vremena posvećuje razvijanju veštine, a premalo pripremi pojedinca za borbu. Bio je zainteresovan za razvijanje što veće brzine i moći bez dobijanja krupnih mišića, i prema tom cilju je usmeravao svoj program vežbi sa tegovima. Stalno je eksperimentisao, često menjajući elemente svog treninga, i zbog ove činjenice ne postoji precizno određen Brus Lijev metod treninga koji bi svi oni zainteresovani mogli da koriste.

U početku(1965) Li je koristio jednostavan program koji su mu preporučili dva prijatelja koji su se bavili bodibildingom. On se sastojao od osnovnih, višezglobnih vežbi poput benč presa, čučnjeva i olimpijskog dizanja.

Brus je obraćao posebnu pažnju na razvijanje trbušnih mišića, koje je smatrao za jednu od najbitnijih mišićnih grupa za borca. Li je smatrao da bukvalno svaki pokret zahteva određen stepen rada trbušnih mišića. Ono što je možda još važnije je to da trbušnjaci služe kao štit za rebra i vitalne organe.

Kardio-vaskularne vežbe su takođe bile stalan deo Brus Lijevog treninga - one su bile značajan činilac u održavanju njegove telesne masti na rekordno niskom nivou od 1,4% (poređenja radi, osobe čiji su nivoi telesnih masti oko 4% ili niži imaju tela koja se smatraju izuzetno definisanim).

Ishrana

Brus Li je osim treningu bio veoma posvećen i svojoj ishrani. Po dolasku u SAD, Brus se zainteresovao za zdravu hranu i trudio se da unosi samo ono što će koristiti njegovom telu. Zbog ovoga je na primer, veoma retko jeo peciva jer ona u odnosu na neke druge vrste hrane sadrže previše praznih kalorija (sadrže uglavnom proste ugljene hidrate). Nekoliko puta na dan, uzimao je visokoproteinsko piće napravljeno od mleka u prahu, ledene vode, jaja, ljuski od jaja, banana, biljnog ulja, brašna od kikirikija i čokoladnog sladoleda. Takođe je pio sopstvene sokove sastavljene od povrća i voća, jabuka, celera, šargarepe spremljenih u blenderu.

Brus je povremeno jeo meso i jeo velike količine voća i povrća. U kasnijim godinama postao je znalac o vitaminima i svaki dan je određivao sebi tačnu količinu vitamina A, B, C, D, E.

Natrag na “Film/TV”